Overstap van groep 2 naar 3

Op de Vrijenburg zijn wij ons bewust van de grote stap van het speelse leren naar het schoolse leren. Op dit moment zijn wij druk bezig met het verbeteren van deze overgang, zodat het soepeler verloopt voor de leerlingen. Tenslotte zijn het nog jonge kinderen. In groep 3 wordt daarom nog ruimte gegeven voor de combinatie leren en spelen. Spelen is voor jongere kinderen ook een manier om het geleerde te verwerken.

Het spelen staat in het teken van lezen (leesspelletjes) en rekenen (rekenspelletjes), maar ook vrij kunnen spelen in de ‘hoeken’.

Lesopbouw

Op de Vrijenburg werken wij conform het EDI (Expliciete Directe Instructie) model.

Dat houdt in dat wij onze lessen aansluiten bij de kennis van het kind zelf en deze kennis gaan uitbouwen in onze lessen. De verwerking van de nieuw aangeboden leerstof wordt op verschillende manieren gedaan. Denk aan: werkbladen, spelletjes, digitale software, ‘hoeken’. 

In groep 3 is er ook veel aandacht voor gesproken en geschreven taal. Zo krijgen de kinderen na de herfstvakantie een vertelkist mee. De kinderen mogen er 5 voorwerpen in doen waar ze over gaan vertellen. Daarnaast bieden we middels zaakvakken (bijv. aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer, natuur) een bredere wereld kennis. Dit draagt ertoe bij dat de leerlingen van elkaars cultuur op de hoogte zijn en begrip hebben voor elkaar….hier komt dus gelijk ook een stukje burgerschap bij kijken. Brede wereld kennis draagt ook bij aan betere taalvaardigheden en woordenschat.